Partner serwisu
Intermodal i logistyka

E-myto: ustawa do przeglądu

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-02-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Instytut Jagielloński

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
E-myto: ustawa do przeglądu
fot. Kapsh
Minister Transportu Sławomir Nowak zapowiedział w ubiegłym tygodniu przygotowanie nowelizacji przepisów ustawy o drogach publicznych, która zlikwiduje potężny biurokratyczny absurd, a mianowicie obowiązek płacenia e-myta przez część samochodów osobowych. Szkoda jedynie, że następuje to niemal rok od chwili, gdy eksperci zwrócili uwagę na skutki niefortunnego zapisu. Minister powinien pamiętać o tym, że na rozwiązanie czeka również problem płacenia e-myta przez autobusy komunikacji miejskiej i podmiejskiej.

Krajowa Izba Gospodarcza wiosną 2011 r. alarmowała, że zapisy ustawy o drogach publicznych spowodują chaos i narażą kierowców samochodów osobowych (terenowych) z przyczepą na konieczność rejestracji w systemie viaTOLL. Ustawodawca bowiem przyjął regułę bez wyjątków: elektroniczne myto mają płacić wszyscy użytkownicy dróg publicznych, których pojazdy przekraczają masę całkowitą 3,5 tony. Diabeł oczywiście tkwi w szczegółach: ciężka terenówka z, dajmy na to, jachtem czy nawet przyczepą z koniem może spełnić ten warunek. Wówczas przysłowiowy Kowalski musi zaopatrzyć się w urządzenie pokładowe, zarejestrować w systemie i płacić za każdy kilometr drogi objętej systemem. Ówczesne Ministerstwo Infrastruktury nie dało się jednak zmiękczyć i twardo argumentowało, że i na bazie dotąd obowiązujących przepisów takie pojazdy podlegały opłatom – wówczas winietowym. Krótko mówiąc, na propozycję, by usunąć złą regulację, urzędnicy odpowiadali: cóż, że zła, skoro już tyle czasu obowiązuje i nikt wcześniej nie narzekał… Warto podkreślić, że absurd rozwiązania dostrzegał również operator systemu e-myta.

Lepiej późno, niż wcale. Potrzeba było serii publikacji prasowych i głosów niezadowolonych kierowców, by ministerstwo zadeklarowało, że zmieni przepisy. Radziłbym ministrowi Nowakowi, by zanim zleci prawnikom przygotowanie nowelizacji, uważnie przeczytał ustawę. Znajdzie tam niejedną kwestię do zmiany – choćby wyłączenie spod e-myta komunikacji miejskiej i podmiejskiej. To problem, który sygnalizuje wiele samorządów. Autobusy, które część trasy pokonują drogą objętą viaTOLLem, płacą określone prawem stawki. To zaś odbija się na budżetach miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych, a finalnie na cenach biletów. Przychody z tego tytułu są w globalnej kwocie przychodów generowanych przez elektroniczne myto śladowe. Dlatego, za jednym zamachem, warto rozwiązać i ten problem.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5